Additief uitschakelen

Cilinderuitschakeling wordt vaak verward met het AdBlue-systeem, maar dit is onterecht. AdBlue heeft een compleet andere functie: het bevordert het regeneratieproces van het roetfilter om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. Helaas is AdBlue berucht om storingen en foutmeldingen. In veel gevallen kan uitschakeling van het systeem deze problemen permanent oplossen.

🧪 Additiefsysteem PSA – Problemen, werking en oplossingen

📋 De meest voorkomende problemen en foutcodes

Bij veel PSA-voertuigen (zoals Peugeot, Citroën en DS) komt het additiefsysteem met regelmaat in de problemen. De meest gemelde storingen zijn:

  • Defecte additiefpomp – Een veelvoorkomend probleem

  • ⚠️ Laag vloeistofniveau – Leidt tot foutmeldingen

  • 🔧 Foutcodes P1434 en P1435 – Geven problemen aan in de additieftoevoer

  • 💡 Brandend motorstoringslampje

  • 🛑 Motor in noodloopmodus


❓ Wat is het additieve systeem?

Het additieve systeem is speciaal ontwikkeld voor dieselmotoren van PSA-groep auto’s (Peugeot, Citroën, DS). Het ondersteunt de werking van het roetfilter (DPF) door een additief toe te voegen aan de dieselbrandstof. Hierdoor wordt de regeneratie van het filter gemakkelijker en effectiever.

🔥 Hoe werkt het?

  • Het additief (meestal Eolys) verlaagt de temperatuur waarbij roet verbrandt in het filter.

  • Zonder additief: verbranding vindt plaats bij ± 550-600°C

  • Met additief: verbranding start al vanaf ± 450°C

  • Regeneratie kan daardoor ook plaatsvinden bij normaal rijgedrag (zoals rijden op de snelweg)


🛢️ Hoe wordt het toegevoegd?

  • Het additief bevindt zich in een apart reservoir nabij de brandstoftank

  • Bij elke tankbeurt wordt automatisch een kleine hoeveelheid geïnjecteerd

  • Het systeem is volledig automatisch – de bestuurder merkt hier in principe niets van


⚠️ Veel mensen verwarren dit systeem met AdBlue

Let op: het additieve systeem van PSA werkt anders dan AdBlue.
➡️ AdBlue wordt gebruikt voor NOx-reductie (SCR-systeem)
➡️ Additief (Eolys) ondersteunt juist de regeneratie van het roetfilter (DPF)

🔧 Werking van het additiefsysteem

Het additief (zoals Eolys) wordt automatisch aan diesel toegevoegd om de regeneratietemperatuur van het roetfilter te verlagen van ±550°C naar ±450°C. Zo verloopt het regeneratieproces sneller en efficiënter, ook bij normaal rijgedrag.


⚠️ Veelvoorkomende problemen en foutcodes

  • Defecte additiefpomp

  • Laag vloeistofniveau

  • Motorlampje gaat branden

  • Auto gaat in noodloop

Bekende foutcodes: P1434, P1435, P1445, P1446