AdBlue uitschakelen

Een toenemend aantal dieselmotoren gebruiken AdBlue voor het beperken van de NOx-uitstoot . Dit mengsel van water en ureum werkt erg goed. Maar moet wel regelmatig worden bijgevuld. Daarnaast zijn er veel storingen met dit systeem. Uitschakelen is de voordeligste keuze!

AdBlue uitschakelen – Geen bijvullen, geen storingen

Bij Roko Automotive kunnen wij het AdBlue-systeem softwarematig uitschakelen. Dit betekent dat we via de ECU (motorregelmodule) de functionaliteit van het systeem volledig deactiveren. Je hoeft de AdBlue-vloeistof niet meer bij te vullen en foutmeldingen of storingen verdwijnen voorgoed.


Is AdBlue uitschakelen toegestaan en APK-proof?

Het uitschakelen van AdBlue is vooral interessant wanneer het systeem defect is of storingen geeft. Goed nieuws: deze aanpassing heeft geen invloed op de APK-keuring, zolang het correct en professioneel uitgevoerd wordt. Bij Roko Automotive zorgen we ervoor dat onze softwareoplossing geen foutcodes of dashboardlampjes achterlaat.


Wat is AdBlue?

AdBlue is een mengsel van ureum en gedemineraliseerd water dat gebruikt wordt in dieselauto’s met een SCR-systeem (Selective Catalytic Reduction). Het helpt bij het verlagen van NOx-uitstoot om te voldoen aan milieuregels zoals Euro 6.


Hoe werkt AdBlue?

AdBlue wordt geïnjecteerd in de uitlaatgassen vóór de katalysator. Daar vindt een chemische reactie plaats waarbij schadelijke NOx-gassen worden omgezet in stikstof en waterdamp – stoffen die onschadelijk zijn voor het milieu.


AdBlue problemen? Wij lossen het op.

Heb je genoeg van AdBlue-storingen of het steeds bijvullen? Laat het AdBlue-systeem uitschakelen door Roko Automotive – snel, professioneel en zonder zorgen.

📍 Beschikbaar in Venlo, Horst, Venray, Sevenum en omgeving.

Hoe weet ik of mijn auto AdBlue gebruikt?

Auto’s met een SCR-systeem (Selective Catalytic Reduction) gebruiken AdBlue om de NOx-uitstoot te verminderen. Dit systeem komt vooral voor bij Euro 6-dieselmotoren. Sinds 2006 is het standaard bij vrachtwagens en vanaf 2014 ook bij veel personenauto’s.

Bekende merken die AdBlue in sommige modellen gebruiken zijn o.a. Audi, BMW, Citroën, Ford, Jaguar, Land Rover, Mercedes, Opel, Peugeot, Seat, Skoda, Toyota en Volkswagen.

Twijfel je of jouw auto AdBlue gebruikt? Kijk dan of je een aparte AdBlue-vuldop ziet – vaak naast de dieseltankdop, maar soms ook verborgen in de kofferbak of onder de motorkap.

Vervangen Adblue-systeem is kostbaar

Dit neemt echter hoge kosten met zich mee. Het vervangen van een Adblue-systeem ligt rond de € 1000,- a € 1500,- . Met het risico dat zelfs na vervanging van het Adblue-systeem storingen relatief snel terugkomen. Als eigenaar van een auto met Adblue  problemen heb je daarom de keuze uit twee opties om de storingen op te lossen: je kunt het Adblue-systeem vervangen of; je kunt het Adblue-systeem uitschakelen.

AdBlue-systeem uitschakelen – Vermijd storingen en behoud prestaties

Bij het uitschakelen van het AdBlue-systeem stijgt de NOx-uitstoot iets, maar je voorkomt daarmee wél veelvoorkomende problemen zoals vermogensverlies, vervuilde motoronderdelen en storingen.

Goed om te weten: na een professionele softwarematige uitschakeling door Roko Automotive komt je auto gewoon door de APK – zonder foutcodes of waarschuwingslampjes.

Veelgestelde vragen over het uitschakelen van EGR

Heeft het uitschakelen van het AdBlue systeem invloed op de APK?

Nee, doordat we het AdBlue systeem op de juiste manier uitschakelen heeft dit geen invloed op de APK.

Is het uitschakelen van AdBlue schadelijk voor mijn auto?

Nee, AdBlue uitschakeling is niet schadelijk voor je motor.